Buat duit sampingan di sini

Sunday, September 30, 2012

Kurus OOoooOOoooOO kurus… Part 1

assalamualaikum w.b.t


bfore n after

rasanya masa sebelum diet tuh berat aku dalam 57kg… aku nih bukan lah tinggi sangat… ideal weight aku 50kg so, aku nih lebih 7 kg lah…

sebenarnya aku nih tidak juga lah kesah betol kalau badan ni gempal… tapi masa tu macam2 masalah yang aku hadapi antaranya:

1. aku susah betol mau berjalan jauh… cepat betol aku semput… masa tuh aku masih lagi belajar di UMS. kampus utama di Kota Kinabalu nih kawasannya berbukit bukau sikit… sudah lah kadang2 tuh bas lewat atau tiada jadi terpaksalah berjalan kaki… penat tau… dari fakulti saja pegi kolej kediaman hampir hampir 2km. tuh anggaran aku saja. kalau berjalan kaki lebih kurang 50 minit la… apa lagi semput lah aku…


2. apa yang aku paling perasan semua baju2 yang aku ada tiba2 jadi sempit… kalau pun aku dapat pakai baju2 tu tapi sangat lah tidak selesa. lagi satu pakaian tu jadi sendat… hmmm sangat tidak sesuai untuk orang yang bertudung… sudah lah aku nih bertudung…


3. bila berjalan pon susah, badan aku jadi cepat berpeluh… hahaha teringat lagi dulu masa gempal… aku nih suka untuk pakai makeup2… so bila aku berpeluh habis makeup2 aku luntur dan lecun… hahhahha


4. moral down… ha nih especially bila ambil gambar…. bila aku duduk ja lemak2 perut nih terkeluar… siap akak aku kata “muffin la perut ko.” even my dad pernah tegur masa aku duduk tengok tv. contohnya ni gambar masa aku dan kawan2 pegi fieldtrip… sila perhatikan aku yang berada di tengah2… sungguh gemukkk..


IMG_0004

itu juga lah sebab aku jarang ambil gambar whole body… biasanya aku hanya amik gambar paras pinggang ke atas…

5. belanja makan banyak… hehehhe yang nih of course la… kenapa? sebab masa gempal aku nih suka dan rajin pergi kedai fast food… KFC, McD dan Pizza Hut. huhuhu sampaikan aku rasa makan di tempat fast food tuh trend orang bandar. walau pun boleh la dikatakan aku nih orang bandar sebab tinggal di kawasan bandar. aku tinggal 10 minit dari Kota Kinabalu. so, aku ada akses yang mudah untuk pergi ke kedai fast food tuh… lagi2 bila mama dan Alyy, adik pompuan aku nih kuat makan fast food. korang pun tau kan harga setiap kali makan di fast food nih… lebih kurang rm10 sekali makan… huhuhuhuhuhu…


6. ekonomi yang sempit. aku kan pelajar lagi masa aku start mau berdiet. sememangnya banyak ubat pelangsing badan di pasaran tapi sangat lah mahal. aku ingat lagi aku pernah juga beli Jus Diet Mate Dr Ramsey(aku tidak hafal namanya). aku beli online masa tuh… kalau tidak silap RM210.00 untuk 20 sachet. disebabkan duit masa tuh tidak cukup aku kongsi duit dengan Alyy. jadi aku dapat 10 sachet. ikut pengalaman aku tidak dinafikan berat berkurangan tapi 10 sachet tu untuk 10 hari saja. perbezaan tidak nampak sebab masa yang singkat.. lagi pun jus tu mesti diminum secara berterusan… kekangan wang menyebabkan aku berhenti minum Jus Diet Mate tuh.


tu adalah antara masalah yang aku hadapi… mungkin kamu pun pernah juga mengalaminya kan??? sekarang aku mau share pula pengalaman aku dalam menurunkan berat badan… sebelum tu aku mo cerita pasal turning point aku… turning point nih bila kita mula tersedar… aku mula sedar bila aku tengok sendiri diri aku yang gempal dalam gambar. masa tuh punya lah aku moral down…


tapi nasib baik ada Mr Rite yang faham dan sanggup bawa aku exercise… so, kami pon rajin lah pergi jogging… dengan harapan dapat turunkan berat badan. selain jogging aku pon ada juga buat skipping… siap aku beli skipping yang boleh kira berapa kali aku skipping. hasilnya ada perbezaan juga lah. tapi sangat la kecil perbezaan itu.

aku pon teruskan ja la rutin exercise tuh. dalam masa yang sama aku surf juga lah tengok maklumat2 yang dapat bantu aku kurangkan berat badan. selain itu aku selalu tanya2 kawan2 atau saudara mara pasal turunkan berat badan. sampai lah satu hari my dad cerita pasal kawannya yang kurangkan berat badan dengan mengawal pemakanannya. my dad bagi tau kawannya tuh kurangkan makan nasi… kadang2 dia akan skip makan nasi tapi tetap juga makan lauk.

jadi aku pun tukarlah rutin makan aku… dengan maklumat dari internet dan cerita2 yang aku dengar aku pun cipta lah diet aku sendiri…


apakah diet aku itu??? haaa tunggu kurus oooooo kurus part 2. hehehehehehhe….
wassalam…

No comments: