Buat duit sampingan di sini

Friday, March 22, 2013

DIY Egg White Mask

assalamualaikum wbt..

aku nih bukanlah jenis yang girly girl tapi sekali sekala tu mestilah juga buat mask supaya kulit muka sihat selalu..

kalau mau buat mask di salon2 kecantikan tuh ongkosnya haruslah ada… jadi semenjak menjadi penganggur nih aku lebih suka buat facial mask homemade… jimat tau..

kalau buat homemade mask ni lebih effektif sebab aku tidak guna bahan2 kimia… hanya bahan semula jadi yang korang boleh jumpa di dapur umah korang…

kali ni aku buat mask muka gunakan putih telur… apakah kebaikannya? mask nih sangat baik untuk kecilkan pori muri muka korang. lagi satu mask ni juga boleh bagi kita facelift dan tegangkan kulit muka… insyaAllah…

bahan2 yang diperlukan
~ telur ayam

TQ MrGoogle..


cara membuat mask
pisahkan putih telur dengan kuning telur… pukul putih telur sampailah berbuh sedikit… 
amik sudu besar dan amik putih telur tersebut…
 gunakan jari yang bersih dan ratakan pada muka… 
pastikan korang suda cuci muka terlebih dahulu..

kalau aku dua senduk besar uda cukup untuk cover entire face… jangan sapu di bahagian mata ya…

0903201310382
tunggu face mask kering..

biarkan mask dalam masa 20-30 minit atau sehinggalah korang rasa putih telur semakin kering…

lepastuh bolehlah di bilas dengan air dan pat dry kan muka korang…
 jangan lupa sapukan moisturizer untuk lock kelembapan…

0903201310392

lepas saja buat mask ni korang sure akan rasa kulit muka lebih halus dan gebu… tapi mesti selalu buat tau… sekurang-kurangnya seminggu sekali atau 2 minggu sekali…

banyak kan lebihan putih telur tu? apa mau buat?? 
kalau aku aku campurkan balik kuning telur tu dengan putih telur dan pukul macam mau dadar telur.. masukkan bawang besar yang dihiris dan sedikit air masak. jangan lupa masukkan ajinomoto dan sedikit garam.

lepas tuh aku stimkan telur tuh…

jadilah telur stim Korea.. yey2…

makan tengah malam pon no problem sebab telur distim dan tidak digoreng..

0903201310394
Korean Steam Egg

konklusinya kita akan dapat kulit cantik dan makan telur stim Korea..

Cubalah…

wassalam…

No comments: