Buat duit sampingan di sini

Wednesday, March 20, 2013

How to Clean Makeup Brushes

assalamualaikum wbt semua..

hari nih aku baik hati mau share macamana mau bersihkan berus makeup korang…

sebenarnya di pasaran ada banyak produk yang korang boleh beli dan terus pakai untuk bersihkan berus makeup korang… tapi aku lebih prefer untuk pakai apa makeup guru ajarkan…

apa yang korang perlukan:
1. pencuci piring… (aku pakai sunlight saja)
2. Extra Vergin Olive Oil atau orang cakap EVOO. (aku pakai brand Cesar)

1003201310402

ha dua bahan tu saja yang utama…

mari kita mula..
picitkan sunlight lebih kurang 3 sudu besar kedalam pinggan yang bersih.. tambahkan 2-3 sudu besar  EVOO dalam pinggan yang sama… campurkan sedikit air…

amik berus makeup korang.. aku syorkan amik yang besar dulu pastu guna berus tuh untuk campurkan EVOO dan sunlight yang sudah ada dalam pinggan..

bila berus sudah basah dengan campuran EVOO dan sunlight putar2 kan berus pada tapak tangan korang… masa nih korang akan nampak kotoran mulai keluar dari berus makeup korang…

selesai dengan berus tuh letak berus berkenaan dalam mangkuk yang lain…

lepas tuh korang ulang saja proses tu dengan berus yang lain pula….

bila sudah selesai, korang buka paip air dan amik berus satu persatu… jangan rendam berus korang… alirkan saja air di bahagian berus…

jangan basahkan pemegang berus dan jangan tegakkan berus sehingga bahagian berus beada di atas… kalau korang buat juga air akan mengalir sampai ke bahagian gam berus dan akan menyebabkan berus mulai tercabut dari pemegang…

bila sudah membilas berus letakkan berus dalam keadaan condong sedikit… senang saja… lipat kain lepas tu susun saja berus diatas kain dengan bahagian berusnya berkeadaan di bawah daripada pemegangnya..
tengok macam yang aku buat nih… aku letak tisu dibahagian berus untuk menyerap lebihan air dari berus berkenaan…


1003201310404

1003201310405

1003201310406

aku biarkan berus selama 2 hari supaya betul2 kering…

kalau korang beli berus dengan aku, aku ada selitkan 1 cd yang mengandungi video tutorial dari makeup guru yang ajarkan cara untuk cuci berus makeup… selain tu ada juga video tutorial pakai makeup..
so, belilah berus makeup dari aku ya.. ehhheheh

kalau korang mau beli berus dari aku klik SINI..

heheheh sempat lagi promote sekejap kan??
anyway have a nice day..

wassalam

No comments: